• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Helpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Welke linux het beste voor oude laptop?

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
379
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Abraham54 zei:
Om Mint op USB-stick te zetten, gebruik je Rufus.
Waarom? Het maakt niet uit of je Rufus of Unetbootin gebruikt. Leuke van Unetbootin is dat deze speciaal voor Linux gemaakt is en je dus ook gewoon een versie kunt ingeven en dan download en installeert hij die vanzelf op je USB stick. Dat is iets wat Rufus niet kan.
Deze tool werd ook geadviseerd op die Thuispagina site waar jij een link naar plaatste.

Voor andere USB werkzaamheden gebruik ik over het algemeen ook Rufus.

@maarten70 Ik zal even zien, als ik wat tijd over heb ergens vandaag zal ik Lubuntu ook nog even proberen als ik die ook van USB stick kan starten.

ShadyAngel

Heeft veel posts
Lid geworden
12 sep 2018
Waarderingsscore
147
Punten
63
Leeftijd
59
Kan je zo'n Linux op een usb stick gebruiken op een pc waar al windows op geïnstalleerd is? Is dat niet riskant voor de windows? Unetbootin lijkt me wel iets om zo eerst verschillende distro's te kunnen proberen. Nieuwe dingen probeer ik altijd eerst op mijn desktop omdat die handiger werkt als mijn laptops en een backup is zo teruggezet als er iets fout loopt.

m44rtn

Gevestigd lid
Lid geworden
16 jan 2018
Waarderingsscore
91
Punten
28
Leeftijd
17
Website
github.com
ja, je kan gewoon uitproberen. Je hebt gewoon een optie live uitproberen en installeren. Maar als je per ongeluk op 'installeren' hebt geklikt installeert het pas iets nadat je drie andere stappen hebt gedaan dus je hebt het echt wel op tijd door als je bij de verkeerde optie zit.

Je ziet het wel als je het uitprobeert, ik denk dat je er wel uit komt.

Je kan ook virtualbox op je windows computer installeren, als je dat gedaan hebt kan je Linux daarop zetten en uitproberen. Dan heb je geen eens een usb nodig, alleen de .iso. Virtualbox is een virtuele machine, hier is een video (is wel een engelstalige video):

Voorbeeld is met Ubuntu maar het werkt met alles.

ShadyAngel

Heeft veel posts
Lid geworden
12 sep 2018
Waarderingsscore
147
Punten
63
Leeftijd
59
Ok, bedankt voor de info. Als ik dit weekend naar huis mag ga ik dit zeker eens proberen anders word het wat later.

gouwepeer

Vaak hier
Lid geworden
4 okt 2016
Waarderingsscore
171
Punten
43
Leeftijd
43
Website
www.gouwepeer.nl
Als Gentoo eenmaal draait dan schijnt het wel erg goed te zijn verder.
Ik heb er zelf ooit eens 3 avonden voor via de commandline aan het installeren geweest alvorens Gentoo volledig draaide. Totdat mijn harde schijf het af liet weten en ik werd verrast met een Kernel Panic. Daarna maar gewoon met Ubuntu verder gegaan (heb ik nog steeds op zowel laptop als op desktop).
Het Gentoo avontuur heeft mij wel verder wegwijs gemaakt in het Linux systeem.

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
379
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
@maarten70 Ik heb even kort Lubuntu 18.04 op de stick geprobeerd maar dat was niet leuk. Schijnbaar waren de video drivers niet in orde zodat het beeld behoorlijk onscherp was. Verder passte het ook niet op het scherm, ondanks dat ik een paar keer op "auto" van de monitor gedrukt had.
Dus moeilijk om te zien wat ik aan het doen was. Instellingen voor beeldscherp en ook een terminal waren in Mint veel eenvoudiger terug te vinden, die heb ik in Lubuntu niet gezien. Maar kan ook deels er aan liggen dat de lettertjes niet leesbaar waren.
Netwerk deed het helemaal niet. Netwerk kaart wel gedetecteerd, maar ook geen internet, zelfs geen ip adres van de router.
Dus wat dat betreft wint de Mint op een stickje het toch wel makkelijk. :)

m44rtn

Gevestigd lid
Lid geworden
16 jan 2018
Waarderingsscore
91
Punten
28
Leeftijd
17
Website
github.com
hm, okay. Interessant. Bijzonder. Apart. Raar. Curieus. Merkwaardig. Vreemd. Ongewoon. Excentriek. Bizar.

Naja, jammer. Ik denk dat het een mooie optie had kunnen zijn, als het gewoon gewerkt had.

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
379
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Ik ben het zeker met je eens dat het een mooi optie had kunnen zijn. Dat is het nog steeds overigens, maar dan vermoedelijk voor de iets modernere machines.
Die waar ik hem op getest had was dus al best een oud dingetje. Met een pci grafisch kaartje erin, dus geen onboard vga en 1 GB ram geheugen voor de pc.
Er zit een AMD Athlon 64 3000+ processor die op 2 Ghz loopt. Moederbord met schrik niet, een Ami Bios versie 08.00.09 met build date 06/16/05, dus je kunt er van uit gaan dat het ding toch een 12 a 14 jaar oud is.
Ben toch even gaan spieken. De VGA kaart is een pci kaartje van Matrox. Vermoedelijk een Matrox Millennium maar dat weet ik niet zeker, ook niet welke versie, moet ik me te zeer gaan bukken.

Dus zeg maar gerust dat ik hem op echt origineel antiek getest heb. Op zich vond ik de standard desktop ietsie mooier dan die van Mint. Daarnaast zal ik in de gauwigheid iets van tekstverwerker wat ik zo snel bij Mint niet zag, maar misschien niet goed genoeg gekeken.
En grote kans dat hij op het oude Vista machines dus ook goed zal doen. Echter blijkt dus dat Mint toch iets meer backwards compatible is en beter ondersteuning heeft voor deze oude vga kaart.

Als alternatief zou ik hem in elk geval zeker niet meteen weggooien.

Mijn mening over deze beiden is puur en alleen gebaseerd op twee hele korte testen, even opstarten, snel rondneuzen, even snel koppeling op desktop plaatsen en netwerk testen en meer niet. Dat ter duidelijkheid.

Eventueel geinteresseerden zou ik zeker adviseren beide distro's eens wat uitgebreider te bekijken en te testen en niet op mijn snelle klik en play mening af te gaan die hier staat. ;)

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
379
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Yep I know, maar eerlijk gezegd geen zin om het op te lossen. Soms wel maar soms ben ik ook gemakzuchtig en het verschil is me dan weer te klein om er moeite voor te gaan doen.
Vandaag trouwens eens nagevraagd of het geen goed idee was om Linux op oude Vista laptops te gooien waar geen W10 meer op kon wegens geen drivers, maar dat vond men toch wat lastig en dachten dat mensen daar niet mee om konden gaan.
Dus tja... dan hou ik het voor mezelf als idee als ik een ouwetje tegen kom waar ik nog iets mee wil. :)

E

Ex forumlid 267

Wat ook leuk is om eens Linux -Distro te bekijken is deze website Zeg er wel bij soms moet je geduld hebben en ook werkt niet echt 100% vind ik.
Ook kun je er maar 20min in de distro blijven maar je kan tijd bij kopen lol.
Test a new operating system
Veel plezier ermee :)

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
379
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Hahaha leuke link, kende ik nog niet. Zijn er wel enorm veel die daar op staan da's wel lachen.
Maar ik denk toch bij de meest bekende te blijven. De site is echter toch leuk om eens naar te kijken wat er allemaal te vinden is.

Bovenaan Onderaan