Vraag Wifi sterkte waarschijnlijk gehalveerd. Hoe los ik dit op.

Korrigan

6-tiger met gebreken.
Hallo,
Het is mij bekent dat wanneer je een wifi repeater gebruikt, de wifi snelheid ongeveer halveert. Nu heb ik een fritzbox 7581 en een fritzrepeater 1750e. Via LAN is aan de 1750e een beveiligingscamera gekoppeld. De beelden worden via de wifi van de 1750e naar de 7581 gestuurd en op de recorder verbonden aan de 7581 opgenomen. Nu heb ik het vermoeden dat ook het wifi signaal door deze koppeling gehalveerd wordt. Ik heb nu op de 1750e de wifi 5ghz uitgezet. De camera werkt op 2,4 ghz. Doe ik een speedtest met 5ghz blijft de snelheid gehalveerd. Een lang verhaal voor een korte vraag. Is dit een gegeven of moet ik iets anders instellen?

Veng

Gevestigd lid
Bekend gezicht
Ik ben niet goed thuis in netwerken maar volgens mij geef je zelf het antwoord: "Het is mij bekent dat wanneer je een wifi repeater gebruikt, de wifi snelheid ongeveer halveert." Heeft te maken met full en half duplex (gelijktijdig zenden en ontvangen of beurtelings zenden en ontvangen). Wifi is half duplex. Of er voor jou geschikte oplossingen zijn weet ik niet.

Korrigan

6-tiger met gebreken.
De gedachte is dat de 1750e niet als repeater moet dienen, alleen het signaal via wifi van de 1750e naar de 7581 sturen.
Daarbij is de 5ghz op de 1750e uit. Ik zou dan verwachten dat ik een snelheidstest via 5 ghz de normale wifi snelheid zou krijgen.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Netwerken? Ah leuk dat is mijn gebied, alhoewel wifi iets minder.
Even technisch:
De gedachte is dat de 1750e niet als repeater moet dienen, alleen het signaal via wifi van de 1750e naar de 7581 sturen.
Zoals jij het omschrijft is dat precies wat een repeater doet!

Daarbij is de 5ghz op de 1750e uit. Ik zou dan verwachten dat ik een snelheidstest via 5 ghz de normale wifi snelheid zou krijgen.
Dat is twijfelachtig. Allereerst moet je dan zeker weten dat je een wifi verbinding op de Fritzbox zelf hebt om mee te beginnen.
Als dat zeker is, dan is de snelheid weer afhankelijk van de sterkte van het wifi signaal. Want 5 Ghz is weliswaar sneller dan 2.4 Ghz, maar het bereik is een stuk minder, vandaar dat dus ook afhankelijk van de signaalsterkte de snelheid snel kan inzakken.

Ik denk dus niet dat je echt iets anders kunt instellen. Camera's is sowieso altijd een beetje een verhaal apart i.v.m. de combinatie van resolutie, doorvoersnelheid en aantal apparaten (dus niet alleen camera's) want dat komt er ook nog eens bij kijken. Met name camera's gebruiken veel bandbreedte.
Wil je echt een betere verbinding voor je camera's is de enige oplossing om deze bekabeld aan te sluiten.
Als dat geen optie is, dan is inderdaad de 2de oplossing die wat Veng aandroeg, namelijk een accespoint of een bridge dicht bij de camera's zetten voor een zo optimaal mogelijke verbinding en deze accespoint bekabeld aansluiten.

Mocht je nog ergens een andere (modem)router hebben liggen, dan is deze ook hiervoor te gebruiken. Het beste is dan wel om deze router even als switch te configureren. Dat is niet zo heel moeilijk trouwens.
Er zijn zelfs routers die je via een instelling als bridge kunt instellen dan ben je al helemaal snel klaar. Dus als je nog ergens een router hebt liggen hoef je geen nieuwe bridge/ap te kopen.

Korrigan

6-tiger met gebreken.
Ik ben wat aan het klooien geweest. Als ik de wifi snelheid controleer met speedtest krijg ik op een aantal geteste servers zowel nederland als buitenlandse ca de helft van de snelheid. Echter test ik op de server van xs4all amsterdam met speedtest dan krijg ik de normale waarde.(ik heb een xs4all abo!?) Via NPERF krijg ik op alle geteste servers de normale waarde.
Nu heb ik de 1750e losgekoppeld. De 7581 herstart. En dit maakt geen verschil met de gemeten waarden. Overigens staat de 7581 in de woonkamer. Ca. 3 mtr van waar alle testjes gedaan zijn. Schiet mij maar lek. Voor het normale surf gedrag merk ik niks van die evt.halve waardes, voor zover ze er al zijn. Gezien de meting op xs4all server en nperf.
Normale waarde is gem 36 mbits. De gemeten waardes gem. 15 mbits. Nb. Overigens werkt de opstelling met camera prima. Ik heb nog een sitecom ap liggen. Ik ga tzt wat experimenteren.

toska

Gewaardeerd
Bekend gezicht
Is ook te zien hoever je modem/router van je computer is afgelegen? als dit op een toch op een aantal meters uitdraaid? kan je proberen om draadloze stekkers in het stopcontact te steken, die geven de golven via modem-stekker door naar je pc
Aan je computer zelf kan je u sterkte niet wijzigen,
natuurlijk hangt dit ook af van je provider hoeveel snelheid ze ter beschikking hebben?

Korrigan

6-tiger met gebreken.
Dit is kan varieren van heel dichtbij, 50 cm tot 3 - 4 mtr. Het modem de 7581 staat op de kast in de woonkamer. Dus afstand is geen punt. Mijn abo is max. 50 mbits. Draadloos tussen de 35 en 40 halen vind ik prima.
Ik zit nu buiten in de tuin. En heb een tp link re200 in de bijkeuken voor als repeater. Nu doe ik de test met speedtest en krijg wel de 38 mbits. Terwijl ik nu juist zou verwachten dat het gehalveerd wordt. Ra, ra...

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Via NPERF krijg ik op alle geteste servers de normale waarde.
Zoals ik al eens eerder vertelde (en iemand mij perse niet wenste te geloven) kunnen speedtesten verschillen (zeker op wifi) en is het goed om op meerdere plekken te proberen om juiste waardes tevoorschijn te krijgen.
Ik weet uit ervaring dat de Fritzboxen op bepaalde sites problemen hebben. Dat ligt aan de Fritzbox trouwens. Normaliter hebben die op speedtest.net geen problemen.
Als je de speedtest van xs4all zelf de juiste snelheid haalt zit je goed. Die zit het dichts bij en als die normaal aangeeft kun je dat normaliter wel vertrouwen. Dit wordt dan bevestigd door de speedtest bij Nperf. Je zou ook evt. nog dslreports kunnen proberen.
Als speedtest.net dan afwijkende waardes aangeeft, dan ligt dat eerder aan de momentopnamen (want dat zijn het slechts) bij speedtest dan dat je er op kunt vertrouwen dat op dat moment die waardes juist zijn als andere speedtesten wel de goede snelheden aangeven.

Ik zou me er dus niet druk over maken, want je hebt gewoon de juiste snelheid. Evt. kun je nog bij dslreports testen maar ik denk niet dat het veel uit zal maken.
In jouw geval zit speedtest er naast.
In mijn geval is dat Ziggo. Daar zou je ook eens kunnen testen, met de Fritzbox zul je daar misschien ook schrikken. Daar kom ik niet hoger dan iets meer dan 60 mbit terwijl ik overal anders op 250 mbit zit. Dit ligt puur aan de Fritzbox. Waarom die de speedtest van Ziggo (en trouwens ook van KPN) niet naar behoren wenst uit te voeren is mij een raadsel. Moet aan een of andere incompatibiliteit liggen.
dus niet wakker van liggen.
Speedtesten zijn momentopnamen en je moet dus gewoon uitgaan van de betere uitslagen in jouw geval.

Soms kan het signaal ook te sterk binnen komen waardoor je weer terugslag krijgt. Dat zou kunnen aangeven waarom je nu in de tuin weer meer hebt. Maar dat verklaart dan niet waarom het bij andere speedtesten binnen wel weer goed gaat.
Niet wakker van liggen dus. Alles is in orde.

Korrigan

6-tiger met gebreken.
Ik lig er ook niet van wakker. Het is meer een kwestie van nieuwschierigheid.. het waarom. 🧐
Iig bedankt.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Het waarom is dat speedtesten momentopnamen zijn en er door diverse oorzaken verschillen kunnen optreden. ;)
Graag gedaan!

Bovenaan Onderaan