Opgelost windows 10 netwerk

vanschagen

Gevestigd lid
Hallo
Ik heb de MAC verkocht,en een Lenovo 520 ,24" gekocht AIO PC met windows 10.
Nou is de vraag.
Ik kan mijn andere pc Gonnie zien in netwerk maar als ik er op dubbel klik,zegt windows 10,geen toegang tot deze pc.
terwijl ik wel in de NAS en in octopi kan komen.
nou hoorde ik dat je wat in windows 10 moet aan vinken of uit vinken,maar wat wist hij niet.
de vraag dus wie weet dat wel.
ik kom dus niet bij die pc ,om gebruikers naam en wachtwoord in te vullen,Geen toegang.

vanschagen

Gevestigd lid
ja ik had hem 3,5 jaar en vond nog steeds dat het niet wou zoals ik wil,dus weer alles windows nu hier.
en dochter wilde hem wel dus vandaar.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
De Apple wereld is een heel andere dan die van Windows!
Toch leuk dat jouw dochter het ding wou hebben.
En heb jij wat aan de link die ik jou heb gegeven?

vanschagen

Gevestigd lid
nee heb dat zo gedaan en opnieuw de windows 10 opgestart en geprobeerd via ip in te loggen maar pakt hem niet
geen toegang tot deze computer vraag aan de mediaserver voor toegang
en via pc /netwerk het zelfde

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Vanaf de versie 1803 van Windows 10 is het thuisnetwerk uitgeschakeld.
Dus gaan er andere wegen naar Rome om in jouw thuisnetwerk te komen.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Wat is er gewijzigd?
Nadat uw pc is geüpdatet naar Windows 10 (versie 1803) merkt u het volgende:
  • Thuisgroep wordt niet meer weergegeven niet in Verkenner.
  • Thuisgroep wordt niet meer weergegeven in het Configuratiescherm, wat betekent dat u geen thuisgroep kunt maken, er deel aan nemen of deze verlaten.
  • Thuisgroep wordt niet weergegeven op het scherm Problemen oplossen wanneer u gaat naar Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Problemen oplossen .
  • U kunt geen nieuwe bestanden en printers delen door middel van Thuisgroep.
Opmerking
De opties Thuisgroep (weergeven) en Thuisgroep (weergeven en bewerken) worden nog steeds weergegeven in Windows 10 (versie 1803 of hoger) wanneer u met de rechtermuisknop op een map in Verkenner klikt en vervolgens Toegang geven tot aanwijst. Geen van beide opties werkt echter. Als u een bestand of map wilt delen, selecteert u in plaats daarvan Specifieke personen in hetzelfde snelmenu.
Wat is niet gewijzigd?
Mappen, bestanden en printers die u voor de update deelde via Thuisgroep, worden nog steeds gedeeld. Dit houdt het volgende in:
  • Gedeelde netwerkmappen zijn nog steeds beschikbaar. U kunt ze in de Verkenner openen door de naam van de pc en de naam van de gedeelde map in de volgende notatie in te typen: \\ThuisPc\NaamGedeeldeMap.
  • Als op een pc een gebruikersaccount is ingesteld voor het delen, kunt u nog altijd verder delen met deze account.
  • U kunt nog steeds in het dialoogvenster Afdrukken de gedeelde printers bereiken.

Bron: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4091368/windows-10-homegroup-removed

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Als ik het goed heb, dien jij in de andere computers in jouw netwerk jouw nieuwe Windows 10 computer op delen zetten.

vanschagen

Gevestigd lid
zit nu vanuit gonnie pc op lenovo anders om wil niet
dus van lenovo naar gonnie gaat niet
maar goed dan kan ik me wel redden denk ik
Bedankt Abraham

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
dus van lenovo naar gonnie gaat niet
Waarom zou dat niet kunnen?

Thuisgroep heb je ook helemaal niet nodig. Die prul die sinds Vista of 7 geïntroduceerd is en nu dus weer weg gaat werd eenvoudig overleefd door de gewone werkgroep.

Even alle pc's in de zelfde werkgroep zetten is een eerste begin, dan zien ze elkaar wel.
De toegang in Windows 10. Je kunt op beide pc's zelfde accountnaam en wachtwoord er op zetten, dat kan toegang vereenvoudigen.

Maar je kunt nog wat instellingen doen bijv. SMB ondersteuning weer doodleuk aanzetten. Althans in 1803 kan dat nog.
Je zult hoe dan ook een folder of schijf moeten delen om er dan toegang toe te krijgen.

Weet je niet hoe dat moet? Op beide pc's:
Ga naar het configuratiescherm -> programma's en onderdelen -> Windows onderdelen in- of uitschakelen.
Zet een vinkje bij SMB Direct voor zover aanwezig.
Idem bij "Ondersteuning voor SMB 1.0/CIFS voor het delen van bestanden, zorg dat beide onderliggende opties ingeschakeld zijn.

Ga dan in het configuratiescherm naar Netwerkcentrum en kijk boven of in beide pc's daar "partiuclier netwerk" bovenaan staat.

Klik links op "geavanceerde instellingen voor delen wijzigen en controleer of Netwerkdetectie ingeschakeld staat en het eerste vinkje daaronder en of ook Bestands- en printerdeling actief is, dit ook op beide computers. Alleen onder het kopje "Particulier netwerk" trouwens.

Als het dan nog niet werkt, klik dan op start en type gewoon in services.msc en klik daarop.
Alternatieve route is Configuratiescherm -> systeembeheer -> services.
Zet dan de volgende services op "automatisch (vertraagd starten)"
  • Function Discovery Provider Host
  • Function Discovery Resource Publication
Daarna zou e.e.a. toch echt wel moeten werken.

Kan zijn dat je bij tip 1 en 2 de pc eens opnieuw moet starten voordat het effect heeft.

vanschagen

Gevestigd lid
vreemd hoor ,Abraham zei tegen me dat ik dat SMB gedoe moest UIT zetten ,en jij zegt nu dat dat AAN moet ,dus ik weet het niet meer.
alles staat zoals je meldt,maar werkt niet

Laatst bewerkt:

Anjo

Gevestigd lid
Bert, net als de vorige keer...
Zet eerst op alle machines voor lkale netwerk de firewall uit.

Dan zet je in Deze Computer je schijf in de nieuwe op delen.

We horen het.

vanschagen

Gevestigd lid
Firewall uit zetten al geprobeerd wilde ook niet,maar ik kan nu van af gonnie in de Lenovo AIO op een map komen dus ik denk dat ik zo wel laat.
Bedankt voor antwoorden Anjo

Anjo

Gevestigd lid
En wat als je op de nieuwe een netwerkverbinding opzet ( in Deze Computer een netwerklocatie toevoegen? )

Bovenaan Onderaan