Nieuws Windows 10 reserveert gigabytes schijfruimte voor updates

Aarie25

Admin
Ondersteuning
De volgende grote versie van Windows 10 zal gigabytes aan schijfruimte voor beveiligingsupdates, feature-updates, systeemcache en tijdelijke bestanden reserveren. Op deze manier moeten belangrijke functies van het besturingssysteem blijven werken en blijft het systeem beschermd, zo meldt Microsoft.

Volgens Microsofts Jesse Rajwan kunnen applicaties en het besturingssysteem onbetrouwbaar worden wanneer er geen ruimte meer is. Ook heeft Windows Update ruimte nodig voor het downloaden en installeren van updates. Met de lancering van Windows 10 versie 1903 zal het besturingssysteem daarom schijfruimte reserveren. Deze nieuwe optie wordt automatisch geïntroduceerd op systemen die standaard met Windows 10 versie 1903 geleverd worden, of op systemen waar er een schone installatie van deze versie plaatsvindt.

Microsoft verwacht dat er begonnen zal worden met het reserveren van 7 gigabyte aan schijfruimte. Deze hoeveelheid is dan niet meer beschikbaar voor applicaties of de gebruiker. Dit getal kan echter in de loop van de tijd veranderen, gebaseerd op hoe het systeem wordt gebruikt. Afhankelijk van diagnostische data of feedback van gebruikers zal Microsoft mogelijk ook besluiten om de gereserveerde schijfruimte aan te passen.

In de nieuwste testversie van Windows 10, met buildnummer 18312, is het nu mogelijk om deze nieuwe "reserved storage" feature te testen. Windows 10 versie 1903 zal naar verwachting in maart of april van dit jaar verschijnen.

Bron Security.nl

Kate

Enthousiast
Aarie, is het niet een beetje gek als Windows ruimte gaat reserveren? Dat dit op nieuwe systemen gebeurt, oké, die moeten nog beginnen. Maar dat zullen ze dan ook wel op de bestaande systemen willen doen. Stel dat je als gebruiker deze reservering niet wilt, of er geen ruimte voor hebt, heb je dan een onbetrouwbaar besturingssysteem zoals in de 2e alinea staat?

Je kunt toch niet iets ontwerpen dat door velen dan maar niet gebruikt gaat worden? Dat is hetzelfde als een bed ontwerpen dat veel te groot voor de gemiddelde slaapkamer is en dan verwachten dat iedereen dat neemt, of op de grond gaat slapen.

Ik heb me er nooit zo in verdiept, maar het lijkt wel alsof Windows nu maar eens bv. schoonmaakartikelen moet gaan maken, zodat er een soort sabbatical voor hen is en de Windows-gebruikers op adem kunnen komen en langzamerhand allemaal aan een nieuw systeem toe zijn. Men kent daar zijn grenzen niet en heeft ook te veel geld denk ik. Ben ik te pessimistisch? We zijn nu eenmaal niet allemaal computerfanaten die het nieuwste willen hebben, hoe dan ook en tegen elke prijs.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Windows 10 versie 1903 gaat inderdaad 7 Gigabyte reserveren.
Ook de temp-mappen worden in deze gereserveerde ruimte gezet.

Ik vind dat ook niet leuk, omdat ik een SSD gebruik en de tempmappen allang op een van de harddisks staan, om van de schrijfakties in de tempmappen af te zijn.

Kate

Enthousiast
Wat versta je onder 'tempmappen', Abraham?

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Dat zijn vertaald mappen waarin tijdelijke bestanden, logs enz, komen te staan, daarnaast worden ze gebruikt om software installaties en updates uit te pakken.

Aarie25

Admin
Ondersteuning
@Kate,

Ja ik vind het ook een raar en onnodig idee.
Want het kan ook meer worden dan Gb en niet iedereen heeft die ruimte.
Misschien moeten ze dan niet twee keer per jaar een grote update uitbrengen. Maar om het jaar iets nieuws. Zeker met al die bugs erin langer testen en verbeteren.

Kate

Enthousiast
Hoi Aarie, ik ben blij dat je het met me eens bent. Maar ja, wie zijn wij! Er moet eens een hoge ict-er zijn die dit ook eens hardop zegt. Of denk je dat ik dat even kan schrijven?;)
Ik weet het zeker: ik heb mijn laptop cash betaald en Windows ook. En ik weet ook zeker dat ik geen stukje van mijn laptop in de verhuur heb gedaan.

Nu heb ik zeker genoeg ruimte voor dat onzalige idee van Windows: ik werk vanaf mijn externe HD en mijn SSD, die in 3 stukjes is geknipt, heeft in alle drie de parten nog maar heel weinig gebruikt. Maar daarom blijft hij wel van mij, dacht ik.

En dan dat dreigen met een onbetrouwbaar systeem! Zouden ze daar nog weten dat ik daar nu vrolijk mee werk en zouden ze ook nog weten wie dat aan mij geleverd heeft? Zou ik al een claim kunnen indienen dat ik al een poos met een van hen afkomstig onbetrouwbaar systeem werk, wat denk je.:cool:

ShadyAngel

Gevestigd lid
@Abraham54
Die temp mappen waar je over spreekt die worden alleen maar door windows zelf gebruikt. Al mijn programma's die tijdelijke bestanden, logs en dergelijke aanmaken doen dit meestal weer in andere mappen die je dan weer moet gaan zoeken of een programma (zoals Revo of Wise) moet gebruiken om die te vinden. Klopt dit of heb ik het verkeerd? Het lijkt me wel zo.

Aarie25

Admin
Ondersteuning
Hoi Aarie, ik ben blij dat je het met me eens bent. Maar ja, wie zijn wij! Er moet eens een hoge ict-er zijn die dit ook eens hardop zegt.

Nu heb ik zeker genoeg ruimte voor dat onzalige idee van Windows: ik werk vanaf mijn externe HD en mijn SSD, die in 3 stukjes is geknipt, heeft in alle drie de parten nog maar heel weinig gebruikt. Maar daarom blijft hij wel van mij, dacht ik.

Hallo Kate,

Gelukkig heb jij wel geneog ruimte, maar dat zal niet voor iedereen zo zijn.
Helaas kunnen die mensen er weinig aan veranderen.
Ik begreep van Lange Pier dat er wel een optie is om bijvoorbeeld een usb stick als opslag te gebruiken.
Maar dat weet helaas niet iedereen.

ik heb mijn laptop cash betaald en Windows ook.
Helaas heb jij niet voor jou Windows betaald, want die blijft eigendom van Microsoft.

Kate

Enthousiast
Dat is een tegenvaller: het blijft van Microsoft. Dus ik heb het in bruikleen, ik huur het als het ware. Nou, dan geniet ik huurbescherming en wordt mijn pand niet zo maar betreden, laat staan ingericht door de huisbaas.

Ach, tegen dat het zo ver is, hebben jullie via Piep iedereen wel terdege voorbereid en de usb sticks zijn dan niet aan te slepen! Er is nog hoop!:p

Aarie25

Admin
Ondersteuning
Ik denk dat ik maar een bedrijfje met usb sticks ga beginnen.
Gaat een goede handel worden :)

abbs

SecurityExpert
Ondersteuning
Die temp mappen waar je over spreekt die worden alleen maar door windows zelf gebruikt.
Zo als Abraham al aangeeft over Temp mappen.

Temp mappen.
Temp mappen worden gevuld door "tijdelijke bestanden", die je verkrijgt door het installeren van programma's, het updaten van Windows en/of andere programma's en zelfs door het opstarten van sommige programma's.
Ook worden er files in opgeslagen die je tijdens het surfen verkrijgt op het internet. Deze mappen kan je legen om weer schijf ruimte te krijgen.
Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat sommige bestanden niet verwijderd kunnen worden omdat ze worden vastgehouden door een geopend programma oid.
Sluit daarom eerst alle programma's voordat je die map(pen) leegt.

ShadyAngel

Gevestigd lid
"Sluit daarom eerst alle programma's voordat je die map(pen) leegt."

Geen enkel probleem. Als er (tijdelijke) bestanden dwarsliggen sluit en verwijder ik die met "unlockit" als ik zeker ben dat dit geen kwaad kan. UnlockIt heeft me nog nooit problemen opgeleverd.

Bovenaan Onderaan