Info Windows 7 gebruikers opgelet: 14 januari 2020 stopt de ondersteuning

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Op 14 januari 2020 stopt Microsoft de ondersteuning voor Windows 7.

Dat betekent dat Windows 7 gebruikers langzaam maar zeker aan een alternatief voor hun Windows 7 dienen te gaan denken!

Het makkelijkste alternatief: Windows 7 gebruikers kunnen nog steeds gratis de upgrade naar Windows 10 doen.

Indien de Windows 7 gebruiker nog niet naar Windows 10 wil, kan deze denken om over te gaan op Windows 8.1
Licenties voor Windows 8.1 kan je voordelig verkrijgen via bijvoorbeeld Rakuten.de

Windows 8.1 wordt door Microsoft ondersteund tot 10 januari 2023.

macguy

Applefan
dan mijn school is 10 procent Win10 en 90 procent Win7 dan staan meer 100 pc's

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Het makkelijkste alternatief: Windows 7 gebruikers kunnen nog steeds gratis de upgrade naar Windows 10 doen.
Hoe dat dan? Ik las namelijk vorige maand dat de laatste opties waarmee dat nog werkte het inmiddels ook niet meer deden?

Gezien er nog zoveel bedrijven met Win7 werken zal ook die termijn voor bedrijven (tegen betaling) wel weer wat verlengt worden.

Najsnarf

Vaak hier
In mijn vriendenkring heb ik één persoon indertijd aangeraden voorlopig W 7 te blijven gebruiken (gezien haar digitale inzichten) maar ik ben bang dat we t.z.t. toch moeten overstappen. Of zij nog een lincensie-code etc heeft zou ik niet weten, maar ik vrees met enige vreze..
Een linkje of een progje waarmee indertijd gratis geupgradet kon worden zou wel prettig zijn.Een geheel nieuwe W 10 installatie zie ik daar niet zitten

Ron01

PcSave - computerhulp voor de kleine beurs
Ik kom ook vaak mensen tegen die erg veel moeite hebben met het uiterlijk van W8.1 en W10.
Mijn advies is dan: Classic shell draaien zodat het lijkt of ze W7 draaien en dat maakt de overstap een stuk prettiger.
Wbt het updaten naar W10: soms lukt dat met de Media Creation Tool gewoon nog, wel even de bios op uefi zetten. Het lukt in 6 van de 10 gevallen, vraag me niet hoe het kan maar profiteer ervan

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
wel even de bios op uefi zetten.
En dat kan dus op veel oudere machines niet. Maar in elk geval wel handig voor machines waar het wel bij kan. Bedankt voor de tip.

Najsnarf

Vaak hier
Zouden Ron1 en/of BlackTiger dit ( "Wbt het updaten naar W10: soms lukt dat met de Media Creation Tool gewoon nog, wel even de bios op uefi zetten ") iets meer willen toelichten voor de wat minder digitaal bedeelden? Ik heb zojuist met MediaCreationTool een opstartbare USB gemaakt en daar héél even mee begonnen op te starten vanf die USB : dat leek verder goed te gaan. Is dat in een noodgeval (bij niet meer opstarten bv) voldoende of moet ik nog meer doen? Wel maak ik met enige regelmaat een verse kloon (met Aomei) van de C-schijf.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Oude machines hebben een oud type bios. De nieuwste moederborden hebben een UEFI bios. Er zijn ook nog moederborden (misschien wel allemaal tegenwoordig, weet ik ook niet) kun je in de bios kiezen of je Legacy bios (dus oude vorm bios) wilt gebruiken of UEFI bios (moderne bios).
Als je een moederbord hebt en nog wilt updaten naar Windows 10 met de Media Creation tool, vanaf Windows 7 licentie, dan lukt dat volgens Ron01 nog als je dan zo'n schakelbare bios hebt en deze nog op legacy bios hebt staan. Die moet je dan op Uefi bios zetten en dan zou het met die Media Creation tool in 6 van de 10 gevallen nog kunnen lukken.

Zeg ik het zo goed @Ron01?
Is deze uitleg begrijpelijker voor je? Anders wacht ik liever Ron01 zijn reactie af.

Najsnarf

Vaak hier
is uitstekend: ik heb een Mobo met Legacy. Alleen: als dat fantastische ingewikkelde scherm verdwijnt met die kermisattracties dan ben ik nergens.

Bovenaan Onderaan