windows 8.1 onmogelijk duallboot met linux

Discussie in 'Windows 8 & 8.1' gestart door Danvers, 21 nov 2016.

1. Danvers

Danvers Guest

Hoii,
    Ga hier ook eens poging wagen ,of iemand oplossing weet.Ben al op meerdere forums geweest tot een ontwikkelaar toe!!!
    Dit is mijn laptop Medion.
    Door ik nog al veel distro's test /gebruik op de desktops of Vmware.
    Kwam ik Cublinux tegen vond die super tof....wou voor de eerste keer op laptop dualboot maken (is hoofd pc)...dit wil niet lukken er komt geen installatie medium te voorschijn...in gene enkele Linux!!!
    Doe wat opzoekwerk vind iets van DMRAID te verwijderen in Synaptic Package Manager...er mee aan de slag en ja kon installeren :D kreeg op het einde wel foutmelding maar geraakte erdoor!
    Cuplinux werkte en had ook grub en Win8.1 werkte ook nog wouw....maar was van korte duur na paar keer opstarten...was het feest over :evil:
    MBR fixen en Win 8 was ok!
    Ja het probleem ligt in die cache-ssd 32gb..is soort versneller...extra ram of zo iets!
    Wat ik heb nog gevonden op het net ...is die ssd chip los vijzen...dan clean install Win8.1..dan Linux en dan zorgen dat die ssd ook terug werkt.
    Marja klopt dit verhaal wel he???
    Voor ik vragen krijg over BIOS dat staat 1000%goed :D
    Mvg
    Danvers

2. Abraham54

Abraham54 Beheerder

Leuk Bevonden:
    102
    Trofeepunten:
    48
    Hoi - laat weten welk Medio notebook jij precies hebt.
    Want indien die SSD die er inzit een m-SATA-SSD is, kan je die verwisselen voor een veel grotere, zodat en Windows en Linux op SSD kunnen draaien.

3. OP
    OP
    Danvers

Danvers Guest

Hoi Abra,
    Klik op Medion dan heb je alle info ;) In eerste post!
    Wat je zegt heb ik ook al aan gedacht van SSD te kopen ,maar er kan maar één HDD in laptop geeft ook weer probleem toch.
    In verband met data enzo...lees toch dat SSD niet te veel mag overschreven worden.Dan moet ik non stop externe aansluiten.
    Mvg
    Danvers

4. OP
    OP
    Danvers

Danvers Guest

Dit is de SSD
    En gij bedoelt om zo iets te kopenMsata
    Nu ben ik mee :D
    Mvg
    Danvers

5. Abraham54

Abraham54 Beheerder

Leuk Bevonden:
    102
    Trofeepunten:
    48
    Dat is inderdaad een m-SATA-SSD.
    Ik heb er een van Crucial - 512GB groot.

Onderzoek nu eerst in het bios, of je daar de Intel Startup of hoe dat mag heten, kan deactiveren.

6. OP
    OP
    Danvers

Danvers Guest

[c]Onderzoek nu eerst in het bios, of je daar de Intel Startup of hoe dat mag heten, kan deactiveren.[/c]
    Dit heb ik in verleden,allemaal gedaan RAID uitschakelen,lost ook niks op!
    Jouw oplossing ja vind ik nog al duur, en waarschijnlijk moet ik dan ook de Raid werkend krijgen he.
    Laptop werkt heel snel en goed,natuurlijk weet ik wel dat met het OS op SSD nog sneller zal zijn.
    Linux kan gewoon niet overweg,met zulke configuratie van pc,denk ook niet dat het nog veel verkocht word!
    Mvg
    Danvers
    Dit is de Raid
    [img]http://www.imgdumper.nl/uploads9/583363f5472ab/583363f5466f6-raid.JPG[/img]

7. OP
    OP
    Danvers

Danvers Guest

8. Abraham54

Abraham54 Beheerder

Leuk Bevonden:
    102
    Trofeepunten:
    48
    Dat is een plaatje uit Apparaatbeheer, lijkt mij.

9. OP
    OP
    Danvers

Danvers Guest

Yep klopt

10. EvC

EvC Nieuwsgierig Aagje Gewaardeerd lid

Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    28
    Zoals ik het begrijp is de 32GB SSD puur voor een OS en de 750GB HD voor applicaties en data-opslag.
    De SSD is voor 2-besturingssystemen te klein, daardoor gaat het mis.
    Met een 60GB of 120GB mSATA SSD kun je in mijn visie wel doen wat je voor ogen hebt.

11. OP
    OP
    Danvers

Danvers Guest

@evc,
    Nee de 32GB SSD is niet voor OS,die staat op de gewone HDD.
    Mvg
    Danvers

12. EvC

Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    28
    Ik lees hier dat het inderdaad anders is.
    Partitioneren vind ik sowieso al lastig en laat ik meestal over aan het OS zelf.
    Deze situatie is nog complexer door de combinatie SSD en HDD.
    Er is hierover veel te lezen op het internet: zoveel zelfs dat het me duizelt. :?

13. OP
    OP
    Danvers

Danvers Guest

Is inderdaad heel complex,en heel veel te vinden op het net...maar echt iets nuttig niet.
    Ben er ook al gek van geworden :mrgreen:
    Mvg
    Danvers

14. Abraham54

Abraham54 Beheerder

Leuk Bevonden:
    102
    Trofeepunten:
    48
    Indien je in het Bios de Intel Smart Response-technologie kan deaktiveren, kan jij de m-SATA SSD voor de installatie van Linux gebruiken, wel dan Grub op de HD zetten, om de bootmanager te verkrijgen.

15. OP
    OP
    Danvers

Danvers Guest

Abra,
    In elk geval al bedankt voor het meedenken hoor ;)
    Intel uitschakelen zou misschien wel lukken,maar dan gaat die niet meer werken voor Win,en geloof me dan is de laptop één slak dan ik wil hem door het raam gooien !
    Heb het mee gemaakt met tester te zijn voor Win10...had dual 8.1/10 .
    Zal het nooit vergeten er waren weer updates,toen je nie anders als pakken he...doe dit blijf er mee werken..beetje ontdekken enzo ....
    Sluit pc af!Dag later ineens blauw scherm met een smiley hahah...en niks meer met aan te vangen!!!MS had verkeerde update gedaan voor Intel en die was verdwenen.
    Verse install van Win8 maar dan,maar voor dat Intel gedoe te laten werken is echt misere!
    Is echt complex en moet er me bij neerleggen of ja misschien eens grote M-Sata kopen zeker!
    Mvg
    Danvers

16. Abraham54

Abraham54 Beheerder

Leuk Bevonden:
    102
    Trofeepunten:
    48
    Je hebt al een 256 GB m-SATA-SSD voor nog geen honderd euro.

17. OP
    OP
    Danvers

Danvers Guest

Met 120 kom ik ook toe...alle data op de HDD..gaat ook he.
    Maar heb zo iets van ja waar om kosten doen aan laptop die snel en heel goed werkt toch.
    Zeker je slaap er niet voor laten,ik doe (ook niet meer)...wie weet komt er toch iets uit de bus tussen Intel en Linux!
    Mvg
    Danvers

18. Abraham54

Abraham54 Beheerder

Leuk Bevonden:
    102
    Trofeepunten:
    48
    Ik heb zelf een Lenovo T530 met aansluiting voor SSD en die kan ik net zo configureren via het bios zoals jouw notebook werkt met die m-SATA SSD.

Als jij het zelf alsnog gaat aanpassen, denk dan niet te krap maar ga voor minimaal 256 GB.
    Want of het nu Windows 7, -8 of -10 gaat - Windows zit zelf graag in een ruime jas.

En: slaapstand is taboe voor een SSD, tenzij je zelf graag veel sneller een versleten SSD wil hebben!

Ook de Tempmappen heb ik verhuist naar een gewone HD (heb daarvan twee in mijn notebook zitten).

19. OP
    OP
    Danvers

Danvers Guest

Dit is wel goed nieuws dat je zelfde configuratie hebt ...mocht ik ooit tot aankoop gaan dan weet ik aan welke bel ik moet trekken :lol:
    Ook heel eerlijk hier ik toch nuttige info gekregen!!!
    Op andere forums pffffffffffff....vraag gesteld op klein Linux forum waar van de beheerder als expert door gaat... ook niks ja daar zit nog andere zo gezegde kenner (die ieder forum liever kwijt als rijk is)diene bleef maar zagen dat het bug was ...moest dit melden en blabla en wist ook ook waar de fout zat...maar gaf nooit oplossing jawadde!!!
    We laten het wat slapen zeker...ne mens weet nooit he dat ineens iemand het licht zie hahah.
    Bedankt voor je hulp en info!!!
    Mvg
    Danvers

20. Abraham54

Abraham54 Beheerder

Leuk Bevonden:
    102
    Trofeepunten:
    48
    Het lijkt mijn inziens dat op dat Linux forum een geaccepteerde trol resideert

21. OP
    OP
    Danvers

Danvers Guest

Als we over het zelfde forum hebben heb je 100% gelijk :lol:

22. PoppeSchuitema

PoppeSchuitema Bekend gezicht

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    8
    Dit vind ik wel een redelijk forum, daar zit ook de schrijver van deze site

23. OP
    OP
    Danvers

Danvers Guest

@Poppe..,
    Dit lijkt me ook deftig forum,de schrijver is daar ook.
    Kon me ook niet helpen...ja hij zegde dat ik 2 andere distro's moest proberen...om die man plezierke te doen maar gedaan ,natuurlijk ook niks :mrgreen:
    Beste bruikbare tip tot hier toe komt van Abra :!:
    Voor de rest al heel onzin gelezen :mrgreen:
    Wat ook lukt is Linux op externe HDD installeren.
    Mvg
    Danvers

24. EvC

Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    28
    Sinds SSD's een behoorlijke vlucht hebben genomen neem ik aan dat moederborden met SRT niet meer worden geproduceerd?
    Kijk ik bijvoorbeeld in de UEFI van mijn Lenovo S410p dan zie ik die instelling niet. Een caddy voor een 2de schijf is wel mogelijk.

25. Abraham54

Abraham54 Beheerder

Leuk Bevonden:
    102
    Trofeepunten:
    48
    Inderdaad zal een caddy in jouw Lenovo een oplossing kunnen zijn.
    Doordat ik ook een caddy gebruik, zitten er nu twee 2TB harddisks en 1 m-SATA-SSD van 512 GB in mijn Lenovo Thinkpad T530.

Voor een betaalbare caddy kan je denk ik het beste op Ebay kijken - daar komt ook de caddy in mijn machine vandaan.

26. EvC

Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    28
    Heeft de topicstarter al vorderingen gemaakt of wacht hij op Sinterklaas of de Kerstman? ;)

27. OP
    OP
    Danvers

Danvers Guest

Zou zelfs kunnen dat TS wacht op de paasklokken :D .

Mvg
    Danvers

28. d'anvers

d'anvers Junior lid

Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    0
    De sint..kerstman en de paasklokken zijn inderdaad al voorbij!
    Had iets gelezen over Pop OS (gebaseerd op Ubuntu 17.04).
    Dacht ja ga nog eens poging wagen om dualboot te maken.Was voor 99% zeker dat het weer niks ging worden!!!
    Werd aangenaam al verrast bij install,het venster om Pop naast Windows te plaatsen kwam te voorschijn (ook de andere opties)dacht ja we proberen.
    Installatie begon te lopen,verwachte wel zo als vroeger één foutmelding,wonderbaarlijk geen problemen.
    Er werd gevraagd opnieuw opstarten,weer heel bang hartje natuurlijk!Maar de grub verscheen jopie!!!
    Windows 8.1 startte ook zonder problemen op weer jopie!Rapid Storage deed het ook nog !!!
    Dag later toch weer probleemke pffff....Grub verscheen niet volledig meer,naar tweede start wel!
    Beetje op het net gezocht,tip gelezen dat Windowsbootloader als laatste moet staan,aangepast in BIOS,tot hier toe werkt alles goed!
    Vroeger had ik gewoon BIOS,had er terug EUFI van gemaakt tijd geleden.
    Zo dus zou goed nieuws kunnen zijn,als de nieuwe LTS versies gaan uitkomen,kan ik misschien toch een distro kiezen hoop ik!
    P.S mocht iemand Pop Os willen testen of zo,bij installatie word geen username of wachtwoord gevraagd!!Komt pas naar herstart!
    Mvg
    d'anvers

29. OP
    OP
    Kate40

Kate40 Guest

Over dit topic weet ik helemaal niets te zeggen, en dat zal niemand verbazen. Maar eigenlijk kan ik de vraag niet eens vinden en ik word witheet als er halverwege niet eens meer gewoon Nederlands wordt geschreven, maar in raadselen wordt gesproken. En wie is die stakker die in #19 bedoeld wordt?

Bovendien ben ik er nog niet achter of dit nu een topic van een nieuw lid is, of een topic van een reincarnatie van iemand van vroeger! Zelfs de ondertekening geeft daarop geen antwoord! Twee verschillende benamingen onder aan de tekst, en een avatar zonder naam.

Maar als je alle hoofdletters, dubbele punten en stippeltjes uit deze conversatie haalt, blijft er niet veel over, dus is het voor mij niet de moeite waard om zelfs maar te proberen om het te snappen. Is het forum een nieuwe weg ingeslagen?

30. EvC

Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    28
    Mooi, Ubuntu staat niet stil met het gebruiksvriendelijker te maken.

Het leuke van Pop OS is dat het gebaseerd is op Ubuntu 17.04 en het de GNOME desktop heeft.
    Zodra Ubuntu 17.10 uitkomt zie ik verder geen noodzaak om Pop OS nog interessant te vinden.
    Wellicht past dat bedrijf (System76) speciale aanpassingen voor hun hardware toe en is dat een reden voor een eigen variant op Ubuntu.
    Ik blijf het raar vinden. Doet Dell dat ook met hun Linux producten?

31. d'anvers

d'anvers Junior lid

Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    0
    Yep Gnome is mijn ding.
    Dat zien we later wel he,wat er de markt komt!
    Daar weet ik niet echt antwoord op.

Het zal reincarnatie zijn!

Wat voor nieuwe weg?Mag ik niet antwoorden op topic?Ben ik niet welkom?laat het gewoon weten he!
    Mvg
    d'anvers

32. OP
    OP
    Kate40

Kate40 Guest

Ja, je bent welkom, hoor. Maar ik moet er nog wel even aan wennen, dat je dat op zo'n moeilijke manier doet. En als ik de toespelingen uit dit topic lees, dan is dat de nieuwe weg die ik bedoelde: het commentaar op iemand ( mij onbekend) kwam niet erg vriendelijk over, en dat in je 1e topic nadat je weg gegaan bent. (#19).

Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat er op deze manier geschreven is door anderen. Er wordt toch altijd man en paard genoemd en kritiek is duidelijk. Maar niet iedereen is het zelfde. Dus Danvers: doe je best maar weer op dit forum.

33. d'anvers

d'anvers Junior lid

Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    0
    Off topic!
    Wel raar dat #19 nu boven water komt is wel van 22 november geleden, zonder reactie en nu wel?(maar ik snap het plaatje wel nu hoor)
    Lees ook eens #20!
    Mag toch mijn mening zeggen over helpers?Gaat ook niet echt bepaald over één persoon of fora,maar over meerdere,maar die bepaalde persoon spande wel de kroon met onzin!
    Ben ook moderator geweest en ook als lid mensen (proberen te helpen)natuurlijk sla ik de bal ook al eens mis,meestal terecht ik aanvaard dit!Sommige mensen niet is hun probleem,maar zal altijd mijn ongezouten mening zeggen hoor!
    Man en paard noemen waar om zou ik dit doen brengt niks,op hoor!
    Mvg
    d'anvers

34. OP
    OP
    Kate40

Kate40 Guest

Danvers, ik dacht dat ik je een beetje kende, maar nu weet ik het niet meer. En vertel me eens: waarom ben je verder gegaan aan een topic? Net alsof de tijd stil gestaan heeft! Je gaat verder aan een topic van november vorig jaar, en toen kende ik dit forum nog niet eens. En dus.....sorry voor dit misverstand, maar de data heb ik niet bekeken. Ik ben boven aan begonnen en het paste allemaal keurig bij elkaar!

Ik hoop dat je het naar je zin zult hebben hier en dat je datgene kwijt zult kunnen, wat jij belangrijk vindt. En dat het is waar je je goed bij voelt, want dat telt, nietwaar?

35. d'anvers

d'anvers Junior lid

Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    0
    Heel simpel uit beleefdheid, sommige leden hebben mee gedacht voor mijn probleem.
    Waarschijnlijk is er nu oplossing!Dan geef ik feedback!
    Mvg
    d'anvers

36. d'anvers

d'anvers Junior lid

Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    0
    Pop Os(vind het ook leuke naam) doet het nog altijd heel goed,ook heel snel:)
    Min puntjes zijn er altijd, zo als het geluid ,op deze laptop heb ik Dolby Home Theater V4.verschil hoor je wel met muziek.
    Net al beetje afgespeurd geen drivers tot hier toe gevonden!
    Heb er ook los weg video van gemaakt(in samenwerking wel)voorbeeld is wel niet van laptop,maar van andere pc.
    Pop OS naast....
    Mvg
    d'anvers

37. d'anvers

d'anvers Junior lid

Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    0
    Ondervind toch redelijk minpunt...namelijk het volgende sluit Pop OS af...start Win8.1 dit gaat traag(als vroeger)wat ik ook zie is dat Intel Rapid Storage in systeemtray niet word uit gevoerd...na 2a3 minuten wel...iemand verklaring?Dan werkt Win8.1 normaal!.

"Ieder nadeel heb zijn voordeel" zegde de beste voetballer ooit!
    Mbg
    d'anvers

38. Abraham54

Abraham54 Beheerder

Leuk Bevonden:
    102
    Trofeepunten:
    48
    Goedemorgen Pol, Pop OS is nog steeds in de Alpha uitvoering.
    Dus kan het gebeuren dat je problemen ondervind - alas.

Mijn stelregel is - wil je een Linux distro productief gaan gebruiken - kijk dan hoe groot de community achter die distro is.
    Zo IS Pop OS nog niet eens bekend op Distrowatch noch staat het op de wachtlijst van Distrowatch.

Dat de Intel Rapid Storage vertraagd in de systray komt te staan is in feite geen ramp.
    Mogelijk dat ook andere toepassingen vertraagd starten.
    Je kan overwegen jouw Windows 8 te laten doorlichten in Virus, Trojan, Spyware en Malware verwijder logs.

39. d'anvers

d'anvers Junior lid

Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    0
    Abe,
    Dat Pop Os niet bekend is weet ik maar te goed!
    Maar het is niet popje die probleem heeft,start heel snel op ,en direct werkbaar.
    Heb me misschien verkeerd uit gedrukt,in verband met opstartten(kan ook maar gedacht zijn nu)door dat pop sneller is.
    Bedoel eens op gestart,om er met normale snelheid mee te kunnen werken.

Met die stelling ben ik het wel on eens .Want daar ligt juist het probleem hoor,als IRS niet word uitgevoerd ,ja dan is pc veel trager!!
    Zo dus moet nu ,beetje geduld,tot de melding weg is van IRS word niet uit gevoerd!Dan loopt alles op wieltjes.

Maak je daar geen zorgen over,pc word wekelijks gescand ,nooit iets te vinden :cool:
    Mvg
    d'anvers
    P.S
    Kan het a.u.b. ook zonder prive naam?

40. Abraham54

Abraham54 Beheerder

Leuk Bevonden:
    102
    Trofeepunten:
    48
    Het is helemaal geen wet van Meden en Perzen dat jij jouw Windows voorziet van jouw eigen naam.
    Je had rustig bijvoorbeeld het zelfde kunnen doen door als naam bijvoorbeeld Danvers te gebruiken.
    Zo noem ik mij in Windows steeds gewoon Abraham.
    Een goede kennis van mij installeert Windows altijd onder de naam Pieper.

Maak via Gebruikersaccount een nieuw Administrator account aan onder dus een andere naam en gebruik dat voor de controle!

Lijkt jou dit een goed voorstel?

41. d'anvers

d'anvers Junior lid

Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    0
    Denk dat er mis verstand is over prive naam!
    Sorry maar heb over dit he.

Ben niet echt mee.
    Mvg
    d'anvers

42. Abraham54

Abraham54 Beheerder

Leuk Bevonden:
    102
    Trofeepunten:
    48
    Weet je soms niet hoe in Gebruikersaccountbeheer te komen?
    Te bereiken via het Configuratiescherm.

43. d'anvers

d'anvers Junior lid

Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    0
    Natuurlijk weet ik hoe in gebruikersaccount te komen.
    Maar snap het verband niet met Rapid Storage...
    Gaat een nieuw account helpen dan?
    Mvg
    d'anvers

Deel Deze Pagina