• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Hulpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!
  • Hulpvragenden in dit forumonderdeel worden enkel geholpen door de Security Experts alhier.
    Dit is belangrijk, zodat de hulpvragende goed geholpen kan worden zonder (goedbedoelde) aanvullende berichten van andere leden.
    Post een van de leden ondanks alles toch een bericht in zo'n discussie, dan zal dit bericht verwijderd worden.

TIP "Windows Updates Configureren - 100% - Schakel de computer niet uit"

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Reaction score
73
Punten
28
Leeftijd
62
Zojuist een schijfopruiming gedaan, de eerste in deze installatie (W7) van 5 jaar.
Daarbij ook 10GB aan update-bestanden laten verwijderen.

Ik zag daarna in de Verkenner dat er letterlijk niets aan schijfruimte gewonnen was, en heb daarom een schijfcontrole gepland bij volgende boot.
Dat gedaan, en Windows start opnieuw op, maar hangt op het scherm "Windows updates Configureren - 100% - Schakel de computer niet uit".
Maar ik heb geen updates gedownload gezien, dus kneep hem een beetje.
Na 10 minuten tegen dit scherm te hebben gekeken, maar wel wat HDD activiteit gezien, heb ik de PC herstart.
Hetzelfde scherm, maar nu hangend op 35%.
Nogmaals, nu Safe Mode geprobeerd, maar weer hetzelfde scherm.

Toen maar even pas op de plaats, en langer gewacht bij dat scherm.
Na 14 minuten tegen 35% aan te hebben gekeken verdween het, en werd pas een volgende stap ( "Opschonen") in beeld gebracht.

Tip dus, vooral na zo'n clean-up van Windows update: luister naar wat er op het scherm staat, al is het wat onlogisch dat het 100% toont, terwijl je niet eens updates gedownload hebt.
Ik lees zelfs getallen van 2 uur vast op dat ene scherm . . . . .

:cautious: B.t.w., de totaal beloofde 11 GB die ik aan ruimte zou winnen bij de analyse blijkt 7 GB na de daad

ShadyAngel

Heeft veel posts
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
130
Punten
63
Leeftijd
59
Schijfopruiming wat sneller uitvoeren...spaart op de duur veel tijd. Hoe langer je wacht met opruimen hoe langer jet gaat duren:)

Aarie25

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 jul 2018
Reaction score
255
Punten
63
Leeftijd
39
Ik ruim regelmatig op via schijfopruiming en krijg dan ook altijd die melding te zien.
Het is ook niet vreemd dat het even duurt, want er moet een hoop verwijderd worden en via Windows gaat dat nu eenmaal niet snel.

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Reaction score
73
Punten
28
Leeftijd
62
Het probleem is niet zo zeer de lange tijd, maar het gebrek aan info met een vast percentage. Als daar 100% staat, 14 minuten lang, dan is dat niet te begrijpen.
Dat zelfde venster zie je altijd na de installatie van updates en het weer opstarten, maar het configureren doorloopt dan in een paar seconden een oplopend percentage.

Ik heb schijfopruiming met rust gelaten, zolang ik de ruimte niet nodig had. Onnodig gaten schieten in een bestandssysteem, en als Windows ze nog niet heeft weggehaald dan kan het zijn dat ze waarde hebben bij problemen. De geheugenwet : ongebruikt geheugen is verspild geheugen ;) Daarmee wis vrijwel alleen wanneer ik ruimte nodig heb.

Aarie25

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 jul 2018
Reaction score
255
Punten
63
Leeftijd
39
Ik begrijp dat wel, aangezien dit al jaren een bekend iets is.
Ik heb er de laatste jaren ook meer geduld van gekregen, omdat Windows vaak lang leek te blijven hangen.
Als je dat eenmaal weet dan wacht je het gewoon af, zeker als de hd gewoon reageert.

Bovenaan Onderaan