Vraag Wise Disk and defrag in W10

ShadyAngel

Gevestigd lid
Start na de reiniging gewoon de in Windows aanwezige defragmenteerder en optimaliseer na het schoonmaken.
Dat optimaliseren gebeurd door TRIM te activeren en te gebruiken.

Bovenstaande gelezen in ander topic en heb hier een vraagje over. Ik heb op aanraden van je ook Wise Disk Cleaner geinstalleerd maar ik begrijp niet goed hoe ik mijn ssd's moet schoonmaken. Je zegt Start na de reiniging gewoon de in Windows aanwezige defragmenteerder maar SSD's mag je toch niet defragmenteren?
En hoe schakel ik trim in of gebeurt dit automatisch in W10 Pro?

Abraham54

Admin
Ondersteuning
SSD's worden enkel geoptimaliseerd en niet gedefragmenteerd - dat kan ook niet eens in de korte tijd die de Trimactie kost.
Het zelfde geldt overigens voor Windows 8.1

ShadyAngel

Gevestigd lid
Volgens een artikel zou met de prompt in afbeelding (0) trim ingeschakeld zijn. Waarom staat er dan (disabled) achter? Of moet ik er hier geen rekening mee houden en is trim ingeschakeld op deze SSD (C). De 2e SSD heeft dezelfde melding.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Dat staat los van het handmatig optimaliseren!
Bovendien kan je een en ander instellen om automatisch te laten doen.

ShadyAngel

Gevestigd lid
Het venster dat getoond word kon ik gisteren niet direct terugvinden. Vandaag wel terug gevonden. Het lijkt me dat optimalisatie misschien het best uitgevoerd via dat venster.
De status van de SSD's heeft tot gisteren altijd op 0 dagen gestaan. Nu staan die op 2 en 6 dagen. Kan dit gewijzigd zijn door die CMD regels? Ik denk dat de SSD's niet gedefragmenteerd worden omdat hiervoor de knop "analyseren" uitgeschakeld is, enkel de "optimaliseren" knop is beschikbaar. Voor de harde schijven zijn beide beschikbaar. Heb ik dit juist begrepen?
Wat betreft automatisch instellen, welke termijn is het beste of beste handmatig defragmenteren (minder sletig)?
Ook kan ik deze termijn niet apart instellen voor afzonderlijke stations, enkel voor alle schijven, is dat normaal?

Laatst bewerkt:

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Je klikt in het venster eerst op een van de SSD's en dan de knop Optimaliseren!

ShadyAngel

Gevestigd lid
Het lijkt me wel leuk automatisch in te stellen maar wat gebeurt er als je de pc afsluit op het moment dat die taken lopen? Ik heb het voorlopig toch maar terug manueel gezet.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Als de trimactie op automatisch staat, gebeurt de schoonmaak na het opstarten van Windows!

Bovenaan Onderaan