Vraag Zeeer trage windows 10

porrelaar

Vaak hier
Ik weet niet van wat voor merk het PC2-4200 werkgeheugen is. Er staan wel 4 foto's bij, maar geen enkele foto van de achterkant waar mogelijk een sticker met het merk op zit.
Ik betwijfel of dat nieuw/ongebruikt werkgeheugen is. Het zou best tweedehands kunnen zijn.

Het mooist zou zijn: 4 reepjes van hetzelfde merk. Behalve met het type (DDR, DDR2, DDR3 of DDR4) en de snelheid (266MHz voor jou), heb je ook nog te maken met de timings: vaak wordt alleen de CAS Latency daarbij genoemd. Die latency moet liefst voor alle reepjes werkgeheugen gelijk zijn.

(De tweede advertentie in je laatste post (het Kingston geheugen) is intussen al verlopen. Dat werkgeheugen is dus al verkocht. Dat is volgens mij het werkgeheugen dat jij van Joost had gekocht.)

Je zou kunnen gaan voor 4 reepjes van die webwinkel artikel4you. Van tevoren kun je ze bellen en vragen of je het geheugen terug mag sturen (en of je dan ook je geld terugkrijgt) wanneer dat werkgeheugen onverhoopt toch niet werkt in jouw pc.
De contactgegevens van die firma vind je op deze pagina: artikel4you

predator

Bekend gezicht
Hoi porrelaar. Het wordt dus nog best echt lastig om nog de juiste te kunnen vinden, ik dacht dus dat die webwinkel ze op vooraard had vanwege de mogelijkheid ook om dat je het aantal kon invullen en de prijs eruit kwam, vandaar. Ik kan nu dus beter de webshop eerst bellen en vragen of ze allemaal van het zelfde merk zijn en dan nog het liefste die van KVR en anders degene die wel werkende zijn voor mijn desktop. De tweede link staan een hele reeks van wat ik dus dacht te kunnen gebruiken en het juiste soort is voor mijn desktop. En die link van Joost erboven snap ik ook niet precies hoe of die daar bovenin is gekomen, ik heb die wel als zoekopdracht gebruikt zal dat het mss wezen.
Gr..

predator

Bekend gezicht
Voel me nu wel dubbel zo een geluksvogel met de door jou eerste gevonden link en dan ook nog bij mijn om de hoek. Alleen daardoor is er met deze desktop al zo een merkbaar verschil om mee te kunnen werken .
Super blij mee dat jij die gevonden hebt voor me..:grinning:
Nu de rest nog zien te vinden, het duizelt me nu wel ondertussen van al die getallen nummers als MHz DDR KVR Gb Mb enz, ben er niet echt thuis in of aangewend sta nu in wel in een vreemd soort bos naar een nog vreemder bos te zoeken :joy:

porrelaar

Vaak hier
Ik heb even verder gezocht naar geschikt werkgeheugen voor jouw pc. Je kunt 3 of 4 latjes bij de webwinkel artikel4you bestellen. (3 zou kunnen, want je hebt immers al 1 latje van 1 GB.) Dan ben je klaar.

Toch liever zelf uitzoeken bij privé aanbieders op Marktplaats? Ik vond 3 aanbieders, die ieder 2 latjes van 1 GB aanbieden:

Hier 2 Kingston latjes van ieder 1 GB; exact hetzelfde als wat je als eerste van Joost kocht, namelijk Kingston KVR533D2N4K2/1G: ≥ Kingston 2GB (2 x 1 GB) DDR 2 533 Mhz Kit | KVR533D2N4K2/1G - Geheugens - Marktplaats.nl
De 2 latjes samen kosten 10 euro, maar je mag ook minder bieden. Door op de knop Bericht te klikken kun je contact met hem opnemen. De aanbieder noemt zich F en woont in Eindhoven.
Eindhoven is te ver om even heen te rijden (ik meen dat jij in Amsterdam woont), dus vraag naar de verzendkosten.

Stel dat die deal doorgaat, dan heb je 3 latjes van 1 GB. Laat 1 latje van 512 MB zitten. Dan heb je bij elkaar 3,5 GB. Meer heeft eigenlijk geen zin, want jouw 32 bits versie van Windows 10 zal waarschijnlijk toch maar 3,25 GB kunnen gebruiken.

Wil je toch liever 4 latjes van elk 1 GB, dan heb ik hier nog een advertentie voor je: ≥ 2x 1Gb ddr2 533 CL4 - Geheugens - Marktplaats.nl
Dat zijn ook 2 latjes van elk 1 GB, maar van een ander merk. Geen Kingston, maar van het merk Micron Technology.
Bieden staat vrij.

Dit geheugen van Transcend (2 latjes van elk 1 GB) is ook geschikt: ≥ Transcend 1G DDR2 533 Dimm geheugenbank 2x - Geheugens - Marktplaats.nl
Dat zijn 2 latjes voor € 8,-

Als je er 2 x 2 latjes van elk 1 GB bijkoopt, dan houd je 1 latje over dat nu al in je pc zit. Tja, je kunt wel naar een aanbieder zoeken die 1 latje van 1 GB te koop heeft, en ik vond er ook wel een, maar dat ene latje bij die aanbieder was duurder dan 2 van die latjes bij andere aanbieders op Marktplaats.

predator

Bekend gezicht
Hoi Porrelaar, super bedankt, ik hoopte al stiekem een beetje dat jij je hier in wilde verdiepen en dat voor me wilde doen. Want mijn hoofd ging er ondertussen van draaien..ik ga nu eerst met de door jou gegeven info aan die super handige links en dan als eerste die van marktplaats. Komt daar geen resultaat uit dan ga ik die van de webwinkel doen. Ga nu eerst even je linkjes nalopen en op reageren kijken hoe ver ik daarmee kom.
Ik wil je super bedanken voor je inzet naar mijn toe dank je wel vriend.
Gr..

predator

Bekend gezicht
@porrelaar .
Wil je op ze minst even op de hoogte houden voor al de moeite die je voor me hebt gedaan al die dagen ondertussen.
Ik heb nu met beide contact gezocht en gehad, Mr F komt op €14,35 maar is nu stil na voorstel om via marktplaats betaalverzoek te betalen, dat zegt opzicht nog niks natuurlijk, alleen liepen de berichten vrij vlot achter elkaar tot aan dat moment. Dus wacht ik dat nog even rustig af.
Met Maurice liep het ook allemaal vrij vlot denk totaal half uurtje alles bij elkaar maar dat kwam ook doordat ik voor de eerste keer gebruik maakte van een betaalverzoek op marktplaats.
Dus moest ik dat nog even in me account instellen dat ging pijnloos. Terwijl ik dit invul krijg ik bericht van Mr F met al zijn bank gegevens en de info erbij dat ik het daarnaar toe kon overmaken en als hij het ontvangen had, ik ze opgestuurd zou krijgen :cool:. Ben ik even blij dat ik eerst goed naar de marktplaats gegeven info heb gekeken hoe of die betaalverzoeken precies werken en als eerste Maurice had die het wel op die manier deed. Krijg ik nu net nog een bericht van Mr.F terug met het volgende .

( quote: ) Ik heb het altijd zo gedaan, dat werkt net zo handig, al jaren. Zie het wel tegemoet.mvg

Dat is dus allemaal lekker snel gegaan zo porrelaar en zonder jou hulp zou ik nu nooit al zo snel er zijn uitgekomen toppertje dank je wel vriend.
Gr.

predator

Bekend gezicht
Hoi.
Ik hoop later vandaag me twee geheugen kaarten te ontvangen per post.
Nou vroeg ik me af moet ik nog een bepaalde volgorde aanhouden voor het best werkende resultaat, hoe of ik ze plaats. Ik heb begrepen dat als je ze in een bepaalde volgorde plaatst je het beste resultaat krijgt qua snelheid en werking van de desktop. Klopt dit ? Ik heb er straks hopend 3 van 1 Gb en 2 van 512 Mb (allemaal wel van Kingston) Dus ik hou er sowieso eentje over en wat is nu de beste setting om ze in de juiste volgorde te plaatsen.
Gr.
Pred..

porrelaar

Vaak hier
Als je slechts 2 reepjes van ieder 1 GB zou hebben, dan zou je die in slot 1 en 3 moeten plaatsen. Jij hebt 3 reepjes van 1 GB en eentje van 512 MB; dan maakt het volgens mij weinig uit. Er kan immers dan geen gebruik worden gemaakt van dual channel.
Ik zou de 3 reepjes van 1 GB in slot 1, 2 en 3 plaatsen en een reepje van 512 MB in slot 4.

predator

Bekend gezicht
Nou porrelaar ben eruit .
Ik heb vandaag 2 nieuwe ontvangen en kwam maar niet aan de 3 en een half Gb uit. Ik zat dan weer op 2 dan weer2 en half Gb enz. Dus er moest een fout zijn en kreeg toen het idee dat er wel eens een slot kapot kon wezen. Dus ben ik net zolang gaan proberen door te ruilen en weer opnieuw er inzetten en enz tot het idd bleek dat het slot no1 de dader was. Dus heb ik er nu er 3 st van 1 Gb in zitten het hoogste haalbaar in dit geval.
Denk niet dat je zoiets kan maken of dat het zin heeft om het eruit te halen, in het geval ik er een andere voor kan vinden. Als je er al een ander voor kan vinden, of het moet zo zijn dat die daardoor nog sneller kan gaat werken.
Anders mag er een slotje op dit topic.
Maar dan niet voordat ik je, bij deze vriendelijk vet wil bedanken voor al je gegeven tips links hulp tijd en je inzet waardoor die nu een stuk beter werkbaar is geworden in elk opzicht van opstarten tot surfen op het net enz. Plus ik ben er nu ook achter door in de bios te kijken dat er op deze machine geen VM gedraaid kan worden. Dat is omdat alles op grijs staat wat voor een werkende VM gewoon moet staan. Wat ik nu ga doen is deze aan mijn moedertje die over 12 dagen 80 jaar oud wordt te geven en zelf een ander te gaan zoeken. Dan heb ik meteen weer een nieuw Windows project, het was jaren geleden dat ik weer eens met een Windows en bijkomende problemen in de weer was en vond het hartstikke leuk om te doen.
Gr..
Pred..

predator

Bekend gezicht
Nog een vraagje ik kan de geheugenkaart toch gewoon uit de kapotte slot laten ?

porrelaar

Vaak hier
In het kapotte slot moet je niets stoppen. Leeg laten dus.
Een defect geheugenslot kan door een leek niet vervangen worden. Ik zou het zo laten.

predator

Bekend gezicht
Ok, dacht al zoiets porrelaar er zit nu ook niks in, alleen een schone Windows 10.

Zo zal je nu wel even rust hebben van mij.
Ga nu wel op zoek naar een leuke andere goedkope desktop waar je wel een VM op kan draaien.
Deze heeft nu alles bij elkaar 60€ gekost, met de kaarten erbij kopen, plus de monitor muis toetsenbord allemaal nog origineel zat daar ook nog eens bij. Verder van binnen ziet die eruit alsof die nog geen 3 mnd oud is, qua stof en troep de draden alles is nog allemaal in tip top conditie na 14 jaar. :grinning:.

Mag er een slotje op Mr. mod !! Als opgelost. :cool: Yes!!

predator

Bekend gezicht
Bijna is alles opgelost !!
Ben gisteren naar mijn moedertje geweest en de desktop aangesloten en een van de eerste dingen die ze deed, was een online spel spelen dat shooter bubbels 3 heet.
Dat ging echt in slowmotion mode niet te spelen, alleen de snelheid van het spel op het moment wanneer je een balletje wegschiet dan is die traag.
Voor de rest is het laden van het spel enz geen probleem.
Waar moet ik aan denken om dit sneller te krijgen, kan ik de videokaart of de processor nog wat upgrade om dit op meer aan snelheid te geven.
Heeft iemand een idee om dit sneller te krijgen, een simpel online spelletje ?
BVD.
Pred..

porrelaar

Vaak hier
Was het dit spelletje: Bubbels 3 spel - FunnyGames.nl

Zodra ik dat spel open, dan stijgt het GPU gebruik (het gebruik dus van de grafische kaart) op mijn pc direct van 0% naar 24%. Het is dus de grafische kaart die ervoor zorgt dat je dit spel kunt spelen. Wat voor grafische kaart zit er in die oude HP pc?
Ik heb daarvoor nog even jouw Speccy rapport opgezocht:
Daarin staat het volgende over jouw grafische kaart:

NVIDIA Microsoft Basic Display-adapter
Fabrikant: NVIDIA
Model: Microsoft Basic Display-adapter
GPU: G72
Apparaat-ID: 10DE-01D1
Herziening : A2
Subfabrikant: ASUStek Computer Inc (1043)
Huidig prestatieniveau: Level 0
Technologie : 90 nm
'Die'-grootte: 77 mm²
Transistoren: 112 M
Releasedatum: Mar 2006
DirectX-ondersteuning: 9.0c
DirectX shadermodel: 3.0
OpenGL ondersteuning: 2.0
Versie stuurprogramma: 10.0.17763.1
ROPs: 2
Shaders: Vertex 4/Pixel 43
Geheugentype: DDR2
Busbreedte: 64 Bit
Aantal prestatieniveaus: 1
Level 1 - "Perf Level 0"

Het apparaat-ID verwijst naar deze grafische kaart: NVIDIA GeForce 7300 LE. Het eigen geheugen van die grafische kaart is 128 of 256 MB. Dat was 12 jaar geleden niet slecht, maar moderne grafische kaarten hebben meestal 2 GB eigen werkgeheugen of nog veel meer.
Daarnaast is nu de Microsoft Basic Display driver geïnstalleerd voor je grafische kaart. Misschien werkt je grafische kaart iets beter wanneer je de driver van NVIDIA kunt installeren. Ik vrees echter dat die grafische kaart zo oud is, dat NVIDIA geen driver ervoor heeft die compatibel is met Windows 10 32-bit.
Nu zou je natuurlijk kunnen overwegen om er een andere, iets modernere grafische kaart met meer eigen geheugen in te zetten, waarvoor wel een goede Windows 10 driver beschikbaar is. Maar het blijft natuurlijk een pc van zo'n 12 jaar oud. Hoeveel kosten wil je daar nog aan maken?

predator

Bekend gezicht
Hoi porrelaar ..
Dank voor je hulp en het klopt als een bus dat is idd het spel en ook nog eens dezelfde site.
Het probleem is dus de grafische kaart, ik had zelf geen flauw idee waar ik het in moest zoeken .
Nu heb ik een vraag over je laatste aangegeven optie welke grafische kaart zou ik nu dus het beste naar opzoek kunnen
gaan. Dus het soort wat jij al aangaf waar voor je dan nog wel werkende drivers voor kan installeren voor deze oude HP desktop .
Aan welke kaart moet ik dan denken, zodat ik er daar na opzoek kan gaan en de kosten ervan in overweging kan nemen.
Of het dan ook nog de moeite waard is om daarmee verder te gaan.
@toska
ik snap je instelling in dit verhaal maar het is eigenlijk het enige spel wat me moedertje erop speelt, verder leest ze de krant
en ze zit op fb.
Deze pc is voor de rest nog in prima conditie en dus als dat dan nog een van de laatste aanpassing zou wezen om het geheel naar haar
wensen te kunnen maken wil ik dat best doen voor mijn moedertje.
Dan weet ik zeker dat zei daar dan nog heel veel plezier van heeft en dat is voor mij zeker de moeite waard.
Deze hele zet met alles erop en aan van muis monitor geheugenkaarten toetsenbord komt nu op 60€ totaal.
Dus als dat de oplossing is kan er best nog wel wat aan upgrade kosten bijkomen wat mij betreft.
Gr..

porrelaar

Vaak hier
Voor diverse oude grafische kaarten hebben AMD en NVIDIA (de fabrikanten van de grafische chips) geen driver voor Windows 10.
Dan kun je beter gaan voor een eenvoudige (lees: goedkope) nieuwe grafische kaart. Voor het spelletje bubbel shooter heb je namelijk geen dure grafische kaart nodig.
Waar je op moet letten is dat de grafische kaart in ieder geval een VGA (D-sub) aansluiting moet hebben, want je monitor heeft alleen maar zo’n D-sub aansluiting.
Ik zit nu te denken aan een goedkope AMD kaart: de HD 6450, met 1 GB eigen geheugen. Dat is 4 tot 8 keer zo veel geheugen als wat je huidige grafische kaart heeft. Moet ruim voldoende zijn voor Bubbel Shooter.
Deze grafische kaart kost circa € 40 en is bij diverse webwinkels te koop: https://tweakers.net/pricewatch/281763/sapphire-hd-6450-1gb-ddr3.html

Volgens de specificaties zou deze grafische kaart een voeding van 400 Watt vereisen. Dat lijkt me vrij veel. Ik weet niet wat voor voeding er in je pc zit. Dat kun je niet achterhalen met Speccy. Daarvoor moet je de pc openmaken en dan een scherpe foto maken van de sticker die op de voeding zit.

De drivers zullen bijgeleverd worden op een cd, maar anders haal je de driver hier bij AMD: AMD Radeon™ HD 6450 Drivers & Support | AMD
En op die website kies je dan de juiste driver: voor Windows 10, 32-bit.

Natuurlijk kun je ook op Marktplaats zoeken naar een tweedehands exemplaar. Wel opletten dat er dan een D-sub aansluiting op moet zitten. Let ook op de prijs. Soms is deze kaart op Marktplaats net zo duur als wanneer je hem nieuw zou kopen.
En wacht zeker even af of er nog reacties komen van andere forumleden. Misschien raden zij een andere grafische kaart aan, al dan niet tweedehands. Ik heb nu expres zo’n beetje de goedkoopste gekozen.

predator

Bekend gezicht
Ha ok top, ik ken zelf de soorten ervoor niet en waar ik aan moet denken wat het verschil het een met de ander maakt.
Ik heb net ook nog even terug gekeken bij het eerder gemaakte speccy rapport van de desktop, maar het duizelt me met zoveel info en ik lette wel op de grafische kaart zag er inderdaad ook NVIDIA bij staan onder moederbord kopje.
Ik hoopte er al een beet je op dat jij met een link zou komen voor de juiste soort kaart en bijbehorende info.
Verder kijk ik even op de voeding naar het aantal watt of er opstaat, dat is allemaal nog best leesbaar.
Doe ik de volgende keer meteen even als ik weer naar prmrnd ga.
Dank je voor je hulp porrelaar top !!
De prijs valt best nog mee en ermee bezig zijn is ook het leuke ervan en dan helemaal het verschil wat of het dan weer gaat maken.
Zat ook op je tip letten met de prijs op marktplaats, daar zitten ook boeven tussen idd ;)
Gr.

predator

Bekend gezicht
O ja, porrelaar ik weet niet of dat van belang, is maar die HP monitor staat gewoon bij mijn thuis en de desktop is nu aangesloten op de monitor van mijn moeder een Medion. Wel ook gewoon met een VGA kabel maar die heeft er wel meer opties op dan die oude HP weet alleen het type van de Medion niet.
Is dit de goede :
Moeten alleen bij de leverancier besteld worden duurt iets langer dan normaal 2 tot 3 dagen
Gr.

Laatst bewerkt:

porrelaar

Vaak hier
Ja, dat is dezelfde grafische kaart als waarnaar ik verwees in post #97.
De vraag is nog of je voeding het gaat trekken. Volgens de specificaties zou een voeding van tenminste 400 Watt nodig zijn voor deze grafische kaart. Eerlijk gezegd lijkt me dat ruim genomen. Waarschijnlijk is 350 Watt ook wel genoeg.
Waarom denk ik dat? Ik ben vanmorgen bezig geweest om een pc verkoopklaar te maken. Daarin zit de Radeon HD 4350. Die is wel wat zwakker dan de Radeon HD 6450, maar de voeding van 350 Watt in die pc is echt voldoende. Overigens kan ik met die Radeon HD 4350 het spel Bubbels 3 zonder problemen spelen in de browser Firefox.

Bovenaan Onderaan